جلوه های بصری چیست

جلوه های بصری

Visual Effects یا به اختصار  VFX، نوعی دست بردن در تصاویر برای رسیدن به نمای دلخواه

و ایجاد صحنه‌هایی است که با تولید فیلم به صورت معمول  بسیار پرهزینه یا امکان پذیر نیست می باشد

که ما به جلوه‌های بصری می شناسیم.

برای مثال ساختن قلعه ای بسیار بزرگ یا افزودن لشگریان یک جنگ بزرگ تاریخی به صورت واقعی بسیار پرهزینه و غیراقتصادی است. اما با تکنیک ها و نرم افزارهای موجود بسیار سریع تر و کم هزینه تر قابل پیاده سازی و اجراست. به طور معمول به اضافه کردن تصاویری غیر از زمان فیلمبرداری مانند پویانمایی واقعی شبیه سازی مایعات، آتش، مدل سازی های محیط و بسیاری از کارهایی که بیشتر با سخت افزار و نرم افزارهای مخصوص ساخته و پرداخته می شوند جلوه‌های بصری می گویند.

جلوه های بصری چیست
جلوه‌های بصری در نوع محسوس و نا محسوس قابل اجرا است. برای مثال  می توان به جلوه‌های بصری محسوس مثل فیلم آلیس در سرزمین عجایب و ارباب حلقه ها و جلوه‌های بصری نامحسوس مثل فیلم های تایتانیک و بنجامین باتن اشاره کرد.

جالب اینجاست که جلوه های بصری در ایران بیشتر از نوع نامحسوس استفاده می شود. به همین دلیل است که تولیدات ایرانی کمتر مورد توجه قرار می گیرند! در صورتی که این نوع از تخصص به مراتب سخت از جلوه های محسوس می باشد

کاربرد دیگر جلوه های بصری در ایران حذف ایرادات فیلم در قالب تروکاژ مجدد فیلم در بخش پس تولید است. شما بعد از اتمام فیلمبرداری متوجه اشتباهاتی از جمله دیده شدن بوم در کادر یا نامرتب بودن سیم کشی های برق یا حتی دیده شدن خودرو در پلان یک فیلم تاریخی! می شویم. خوشبختانه تیم جلوه‌های بصری در این زمان به کمک تیم تولید آماده و با هنر و تجربۀ خود بخشی از ایرادات غیر قابل برگشت را جبران می کنند.

جلوه های میدانی چیست

همانطور که در بالا اشاره شد، جلوه های میدانی یا Special Effects به کارهای فیزیکی از قبل برنامه ریزی شده که در زمان فیلمبرداری انجام می شود و ساختنش به صورت کامپیوتری زمان زیاد و طبیعی بودنش را زیر سوال می برد  می گویند.

از جمله کارهای معمول یک تیم جلوه های میدانی، ساخت انفجار، بدلکاری ، آتش زدن، تولید باران و برف، خورد شدن شیشه ها و بسیاری ازکارهایی که با حقه های سینمایی و هزینه پایین می توان به شکل سریع تر سر صحنه طراحی و اجرا کرد.

امروزه دانش جلوه‌های بصری به شکلی است که هر دو تیم جلوه‌های بصری و میدانی به صورت دو جانبه و گروهی برنامۀ اجرایی صحنه های نیازمند این تکنیک را طراحی و اجرا می کنند. هر دو تیم  نیازمند افزایش دانش در هر دو تخصص هستند  همچنین مکمل جدانشدنی در بسیاری از فیلم ها هستند.

نورپردازی سه بعدی ساختمان

واقعگرایانه بودن افکتهای تصویری و توانایی خلق تصویری که در واقعیت ممکن نیست، در بهترین کیفیت سرلوحه تیم جلوه های بصری این مجموعه میباشد.

جلوه‌های بصری در واقع ترکیبی از نماهای واقعی و تصاویر غیر-واقعی از محیط است و به دلیل اینکه ساخت محیط واقعی به آن شکل، غیرعملی، گران و خطرناک است از جلوه‌های بصری استفاده می‌شود. جلوه های ویژه بصری با استفاده از تصاویر کامپیوتری ( CGI ) ایجاد می شود و این کار نیاز به دانش و مهارت کار با نرم افزارهای مختلف را داراست.

جلوه های ویژه زنده
جلوه های ویژه زنده در واقع افکت هایی هستند که بصورت مستقیم و زنده جلوی تماشاگران
اجرا می شوند؛ مانند رویدادهای ورزشی و کنسرت های موسیقی. افکتهایی که معموالً استفاده
می شوند عبارتند از: نورپردازی با لیزر، دود و مه، افکت هایCO2 ، آتش بازی و افکت های
اتمسفری مانند برف و حباب.

جلوه های بصری چیست

تیم تولید محتواپست های این نویسنده

وردپرس یک روبات موفقیت ساز است! من بعنوان کوچکترین عضو خانواده ماراوا در خدمت شما خواهم بود برای کمک در طراحی وب با وردپرس ....

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *